vrijdag 19 oktober 2018

DUIDELIJKHEID


De uitbaatster van de Brielsche aap laat weten dat ze een beetje boos is. ,,Onze intentie is ‘ons eilandje’ zo in te richten dat het voor iedereen van waarde kan zijn. We gaan proberen het voor iedereen naar de zin te maken. Het is de bedoeling te verbinden.’’ 
Iedereen en ikzelf voorop, neemt de goede en bovenal gedreven intenties van de uitbaters direct aan.

Door het plaatsen van de opvallende roze beelden ontstond er nogal rumoer. Het zal de bedoeling zijn geweest daarmee extra aandacht te genereren voor het eiland en dat is uiteindelijk ook gelukt en gegund. Dat sommige reacties heftig waren was wel te verwachten. 
,,Nu moeten we ons formeel en procedureel verantwoorden en dat is moeilijk als alles zo uit je hart komt en de intentie zo goed is’’, meld de uitbaatster.
Normaal gesproken moeten zonder vergunning geplaatste voorwerpen direct verwijderd worden, een vergunning worden aangevraagd en dan maar afwachten of er een vergunning voor afgegeven wordt. De beelden staan er nu al maanden.

Met het plaatsen van de beelden - ook al kwam dat uit het hart - werd het risico genomen dat er problemen zouden komen. Dit soort dingen zijn namelijk aan regels gebonden. 
Helemaal omdat er randbepalingen voor het eiland zijn waarvan je op de hoogte moet zijn. De gemeente heeft al die tijd niet gehandhaafd. Dan heb je dus geen enkele reden om boos te zijn.

Bij het zien van de beelden en de opmerking: ,,Hoe kan het toch bestaan dat de inspirerende grootheid van deze creaties die door een individu dat kon werken in vrijheid, door ’sommigen’ niet gezien of ervaren wordt'', vraag ik mij - zonder de mening mooi of lelijk - af waar het ‘verkeerd’ is gegaan in mijn ruim 60 jaar artistieke werkzame leven, dat ook ik tot die ’sommigen’ behoor. 
Mijn mening over de beelden heb ik al uitgebreid aangegeven, dus ga ik niet herhalen. 

De vraagstelling over de ‘inspirerende grootheid’ van de beelden begrijp ik dan ook voor geen meter. Maar goed, meningen verschillen nu eenmaal. 
Ik wens de gedreven initiatiefnemers alle mogelijke succes en een vooral gezonde, inspirerende onderneming toe.
Rens 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten