dinsdag 7 juni 2016

Affuiten kanonnen

AFBLADDERENDE VERF
''Op bastion V blijkt dat het verfwerk van de affuiten deels aan het bladderen is'' staat te lezen op de site van levedevestingbrielle.

Zelf heb ik in maart 2016 het bladderen van  de verf van de affuiten waargenomen op bastion IX. Dat deze constatering mij niet verrast, zal misschien duidelijk zijn na het kennis nemen van het volgende. 

Half juli 2013 riep ik de werkgroep van kanonnen & affuiten op om te overwegen tot een ander besluit te komen wat betreft het SCHILDEREN van de affuiten. Houtwerk werd in de periode van dit wapentuig nooit geverfd. Als het al behandeld werd, deed men dat hooguit met lijnolie. Het schilderen kost qua tijd en verf, minimaal vier keer meer dan het in de olie of beits zetten. Door de affuiten te schilderen zal je ze nu elke twee jaar grondig moeten gaan schuren en opnieuw verven om ze in goede staat te houden, want het hout zal blijven scheuren en de verf zal blijven bladderen. Helemaal na het aanbrengen van meerdere verflagen. 

De keuze van olie, of een goede matte beitssoort zou een hoop werk en geld besparen. Een keer per jaar ter plaatse met een plantenspuit het affuit een laagje olie geven zou in een half uurtje gepiept zijn.

Het is zo jammer dat mijn onderbouwde opmerkingen als negatief beoordeeld worden en men zich aangevallen voelt, want ik weet waar ik het over heb en wil alleen maar advies geven.

Het is dan ook zo jammer dat door gelijk op die manier te reageren, er voor de enthousiaste en niet aflatende inzet van de werkers, geen einde zal komen aan het intensieve onderhoud van de kanonnen. 

Nu moet toch wel duidelijk zijn dat de opmerkingen die ik maakte geen loze kreten waren. De klok kan nu niet meer teruggedraaid worden, dus zit er niets anders op dan het steeds weer oplappen van de affuiten. Zandstralen van de affuiten om de verf te verwijderen en alsnog in de olie of beits zetten, zal er niet inzitten. Eén voordeel is er wel: de waardering voor de grenzeloze inzet van de mannen is hierdoor alleen maar nog groter geworden. 

Rens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten