Sinterklaas avond 5 december vond de jaarlijkse Maskerade weer plaats.
Toen ik de video en foto’s zag tijdens de oer oude Maskerade van de Bimbobox die de oudere onder ons kennen uit de V&D in onze jeugd, lachte ik me het apelazerus.
Erik Lemmers schreef:
Een levende aapjeskast met tien Briellenaren verkleed als aap zittten in twee rijen boven elkaar in een hok op straat. Als iemand een chocolademunt in een gleuf voorin stopt gaan de lichten aan en beginnen de verklede apen muziek te spelen op dezelfde houterige manier als in de vroegere Bimbobox.
Briellenaren weten meteen wie hier op de hak wordt genomen. Centraal in dit verhaal staat de Brielse kunstenaar Rens van Adrighem die al 35 jaar in Spanje woont, maar vanuit daar via columns op internet volop kritiek levert op zaken die in ’t Brieltje spelen.
Een van zijn belangrijkste grieven van het afgelopen jaar zijn de beelden die op het Ravelijn zijn verschenen, een eilandje in de vestingstad. Ze lijken op de beelden die op het Chileense Paaseiland staan, maar zijn felroze gekleurd. Dat past volgens van Adrighem niet in de historische binnenstad.
Als oud-Briellenaar en Klaassieloper, kan ik niet anders zeggen dit een geweldige opvoering te vinden! PURE MASKERADE! Actueel, Origineel, Ludiek en Interactie met het publiek. Precies zo het hoort! Lol trappen, zoals ik zelf de Maskerade 30 jaar beleefd heb. Mijn diepste complimenten voor de aapmannen. Dit doet mijn hart goed!!!
Uit respect en waardering heb ik de mannen vanmorgen op hun broodnodige verdiende banaantje getrakteerd.
Het is toch wel heel bijzonder om vanaf 2000 kilometer afstand te zien dat ik er tijdens de Maskerade
de afgelopen 6 jaar toch op een of andere manier elk jaar een beetje bij was. Als onderwerp of onderwerp aan mij gelinkt.
de afgelopen 6 jaar toch op een of andere manier elk jaar een beetje bij was. Als onderwerp of onderwerp aan mij gelinkt.
De 18 deelnemende onderwerpen zorgden volgens de berichten, voor een zeer geslaagde Maskerade.
Een teken aan de wand is het feit dat het overgrote deel van het publiek toch op de Markt bleef.
Uiteraard is de mening van de Klaassielopers het meest belangrijk.
,,Het was een hele leuke avond maar volgend jaar lopen we weer hoor ik heb de andere deelnemers niet kunnen zien en dat vond ik heel jammer'', laat een van hen weten.
Klaas Schipper meld over de Maskerade nieuwe stijl:
De Maskeradeganger heet sinds 1858 dan ook niet voor niets KlaassieLOPER. In de Voorstraat, Markt en Nobelstraat leefden ze zich altijd uit. Zoals bekend is mijn mening dat je aan Cultureel Erfgoed niet moet rommelen. Sinds 2005 tot nu is toch wel gebleken dat die veranderingen geen noemenswaardige verbeteringen hebben opgeleverd?!
Een teken aan de wand is het feit dat het overgrote deel van het publiek toch op de Markt bleef.
Uiteraard is de mening van de Klaassielopers het meest belangrijk.
,,Het was een hele leuke avond maar volgend jaar lopen we weer hoor ik heb de andere deelnemers niet kunnen zien en dat vond ik heel jammer'', laat een van hen weten.
Klaas Schipper meld over de Maskerade nieuwe stijl:
Er zat zeker beweging in, maar of het de juiste beweging was? Het publiek moest een flinke route lopen. Markt, Vischstraat, Turfkade, Varkensstraat, en Nobelstraat, doch trof maar hier en daar een deelnemend groepje of individu aan, want die bleven niet op hun plek staan. Daardoor werd het allemaal wat rommelig en taaide het massaal opgekomen publiek te vroeg af.
Laat het veranderen, de Klaassieloper en het publiek gewoon lopen!
Rens
Geen opmerkingen:
Een reactie posten