zondag 1 februari 2015

Van Historisch- naar Volksfeest


1 Aprilviering 2014

Van 1962 tot 1983 maakte ik onderdeel uit van de historische vieringen van de Inname van Den Briel door de Watergeuzen op 1 april 1572. In 1983 emigreerde we met het gezin naar Spanje. Een paar decennia had ik maar weinig contact met mijn geboorte stad. In 2006 maakte ik kennis met het internet waardoor mijn interesse voor Den Briel weer aangewakkerd werd. In 2010 verscheen het boek ‘Heerlijke gekte’ van Ad Hoogerwerf over de 1 aprilvieringen dat mij ontroerde, waardoor ik mijn herinneringen aan 1 april ben gaan beschrijven en mijn mening over de huidige vieringen kenbaar maakte.

Half 2013 werd mij gevraagd of ik een scheepsmodel van de Prince Admirael kon maken om tentoon te stellen in het Kruithuis. Dat vond ik wel een uitdaging dus heb daar ja op geantwoord, en heb toen in december 2010 het model gemaakt.


Het naar Den Briel brengen van het scheepsmodel en een aantal gedenkwaardige feiten waren gelijk een mooie aanleiding de 1 aprilfeesten weer eens mee te gaan maken. Wat ik moest verwachten heb ik tevoren niet over nagedacht. Ik wilde zoveel mogelijk meemaken en zou alles gewoon over me heen laten komen. Vanuit dat standpunt ben ik na 31 jaar de 1 aprilviering gaan herbeleven, eigenlijk met de verwachting dat het waarschijnlijk de laatste keer zou zijn.

18 maart 2014 vertrokken we vanuit Spanje met onze camper richting Den Briel en drie dagen later leverde ik het model af bij het Kruithuis. Inmiddels was ik uitgenodigd door de Spanjaardengroep als eregast. Op 31 maart heb ik mij gemeld op het Catharijnehof bij het opzetten van hun tent, en werd daar door iedereen hartelijk verwelkomt.

Tijdens het opzetten van de tent werd El Comandante Marcel gebeld door de KRO, die een rechtstreekse radio uitzending wilden maken van het kalken. ,,Dat is wat voor jou'', zei Marcel. En zo kwam het dat ik in de avond van de Kalknacht om even na 20.00 uur rechtstreeks in de KRO radio uitzending kwam. Daarna ben ik nog wat gaan kalken in de Voorstraat en Nobelstraat.

Op de morgen van 1 april melde ik mij in mijn aparte outfit om zeven uur bij de Nymph waar ik uitgenodigd was voor een ontbijt met het Spaanse leger. Voor deze gelegenheid had ik ook mijn Sinterklaasmijter meegenomen, die ik nadat de Commandant de manschappen bijeen gefloten had op straat, opgezet heb en naar buiten trad. Spontaan begon het tuig ‘Dag Sinterklaasje’ te zingen en bedankte ik hen voor de warme ontvangst en wenste allen een prettige 1 aprilviering. Om 9.00 uur vertrokken we met de hele stoet naar het Wellrondom waar ‘de Oproerkraaier’ in de schandpaal gezet werd. Daarna ging het verder Den Briel in en brachten we een bezoek aan enkele horecagelegenheden.

Het sublieme weer van die dag heeft zeker ook bijgedragen tot het succes van deze, zeker voor mij, buitengewone 1 aprilviering. Tijdens de viering werd mij door velen de vraag gesteld: ,,Wat vindt je er van Rens ?’’ Waar ik steeds op antwoordde na de feesten mijn bevindingen daarover kenbaar te maken. Na het verwerken van de belevenissen daarvan deed ik dat. Niet bedoeld als kritiek, maar met de hoop daarmee een positieve bijdrage te kunnen leveren tot het behoud van deze voor Den Briel zo belangrijke 1 aprilvieringen.

Groot was de verrassing de dag voor onze terugkeer naar Spanje, toen Marcel van Driel en Robert Jansen voor de deur van onze camper op camping de Meeuw stonden. ,,Mede namens Jan en Willy Bazen, hebben we namens het Spaanse leger een klein aandenken aan de mooie dagen die we samen hebben mogen doorbrengen’’ sprak Marcel. 

Nog groter was de verrassing bij het uitpakken. Een prachtige foto, genomen op een voor mij zeer gedenkwaardige lokatie, de voor de helft gesloten Langepoort met de deuren uit 1967. Ad Hoogerwerf had de foto gemaakt, Betty Cambier maakte er een vergroting van en Jan Bazen had hem van een prachtige lijst voorzien. Een mooier aandenken aan de 1 april viering van 2014 had ik niet kunnen bedenken.

Het zal niemand ontgaan zijn dat ik met volle teugen genoten heb van mijn deelname aan de 1 aprilfeesten. Mede dankzij het Spaanse leger en haar aanhang kijk ik dan ook met veel genoegen terug op ons verblijf in 't Brieltje. Op Facebook verschenen vele oproepen aan mij gericht om volgend jaar weer van de partij te zijn. Ik moet bekennen dat het 1 aprilvirus geheel onverwachts weer was toegeslagen.

De 1 Aprilvieringen veranderde naar mijn mening door de jaren heen wel van een Historische viering naar een uitbundig Briels Volksfeest, met een historisch tintje. 

Een uitgebreid verslag van mijn 1 aprilbeleving is te lezen op mijn website: http://rens.vanadrighem.com/1_aprilviering_2014/index.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten