donderdag 28 november 2013

Den Briel in rep en roer deel 4


MENINGEN

Tijdens een discussie op internet over het verplaatsen van de wallen meld een raadslid: ,,Wat heb ik gelachen over alle heftige reacties. En niemand die even uitzocht of het bericht wel klopte en wat bedoeld werd.'' Nou dat is wel een enorme misvatting. Er staat toch duidelijk te lezen dat de Brielse wallen verplaats moeten worden! ,,Ik kan mij voorstellen, wanneer je je ontheemd voelt, het laatste beetje houvast aan het oude vaderland is. Maar na 30, 40, 50 jaar afwezigheid kun je je toch wel voorstellen dat ook in Nederland en zelfs in de gemeente Brielle iets veranderd'' schrijft het raadslid.

Dat er van alles veranderd begrijpen ook ras echte Briellenaren, die niet meer in hun geboorte stad wonen. Die voelen zich allerminst ontheemd kan ik u verzekeren! Dat er een en ander door de jaren heen veranderd is normaal. Maar als dat op een manier gebeurd waarop Den Briel 'schade' wordt aangedaan, mag iedereen daar best zijn mening over geven. Of zou het raadslid blij zijn met de fraaie entree bij de Pieter van de Wallendam en Botbijlweg en die mooie pleerolhouder, dat geldverslindende tunneltje bij de Kaai coupure, waar straks éénrichting verkeer geldt en de fraaie bouw aan de oude toegangshaven naar Den Briel en dat de vesting zo langzamerhand helemaal verstikt door al die woning- en appartementen bouw. Ik kan het me niet voorstellen.

Het raadslid meld verder: ,,Wanneer er ooit nog eens een grote, gedwongen, fusie komt op Voorne-Putten, heet de nieuwe gemeente "Groot Den Briel", is mijn mening als import. Ik heb wel de indruk dat export vindt dat ze meer recht van spreken hebben. Brielle is er voor de Briellenaren, en met elkaar proberen we de stad zo mooi en leefbaar mogelijk te houden. Dus leuk hoor, al die nostalgie, maar wil je iets behouden, dan moet je gewoon in Brielle wonen. Ik vraag mij af waarom ze niet gewoon gebleven zijn.''

Mijn antwoord daarop is het volgende. Die grote fusie komt sneller dan iedereen zich kan voorstellen, het wordt straks één groot Rotterdam. Dat export het idee heeft meer recht van spreken te hebben slaat als een tang op een varken! Nee, ,,ze mogen zich nergens mee bemoeien, want wil je iets behouden moet je in Brielle wonen.'' 
Het moge duidelijk zijn dat dat je reinste onzin is. Ik denk dat ik best mag stellen, dat ik mijn bezielende interesse in Den Briel tot op de dag van vandaag wel heb laten blijken. Mijn bijdrage aan de Brielse samenleving moet zo langzamerhand toch wel duidelijk zijn. Daar is genoeg van terug te zien. En als ik niet al enkele jaren in de pen geklommen was over de Maskerade, had dit culturele erfgoed dit jaar nooit zijn oude oorspronkelijke vorm terug gekregen en hoogst waarschijnlijk ter ziele gegaan. Het raadslid zegt al die bemoeienissen wel lief te vinden en er van geniet. Het is daarbij wel erg jammer dat mensen die de discussie in het belang van het vestingstadje in gang houden, gelijk een negatief stempel opgedrukt krijgen. 
Maar ook een raadslid mag uiteraard een mening hebben.

Rens van Adrighem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten